Zona(Herpes Zoster/Zona Zoster)

Herpes Zoster virüsünün yol açtığı viral bir hastalıktır.

Zona Nedir?

Herpes Zoster virüsünün yol açtığı viral bir hastalıktır. Halk arasında kısaca Zona diye bilinir. Araştırmalar özellikle çocukken geçirilen Suçiçeği hastalığının neden olduğu ikincil bir hastalık olduğunu ortaya koyuyor. Suçiçeği geçirenlerin sinir köklerinde kalan Varisella Zoster virüsünün aktive olması ile ortaya çıkar. Bağışıklık sisteminin zayıflaması durumunda ortaya çıkan Zona kişiden kişiye farklı belirtiler gösterebilir.

Nedenleri Nelerdir?

Çocukken vücuda alınan Suçiçeği virüsünün uygun koşullar bulduğunda yeniden aktive olması ile hastalık kendisini gösterir. Özellikle bağışıklık sistemi düşük ve yaşı 50’nin üzerinde olan kişilerde görülme olasılığı çok yüksektir. Zona bulaşıcı bir hastalık değildir.

Belirtileri Nelerdir?

Zona hastalığı kişinin bağışıklık sisteminin durumuna göre farklılık gösterebilir. Yaşın da etken olduğu bu durum hastanın süreci nasıl geçireceğini belirler. Genel olarak sinirlerde hissedilen ağrı ile kendisini belli eder. Bir süre sonra ciltte su toplamış kabarcıklar, yer yer döküntüler oluşur. Bu bölgelerde kaşıntı ve ağrı da olabilir. Görüntüsünün yanık şeklinde olmasından dolayı gece yanığı da denilebilir. Ağrılı bir hastalık olması zaman zaman özellikle hastalığın ilk evresinde başka hastalıklarla karıştırılmasına neden olabilir.

Zona Tanısı Nasıl Konulur?

Bir dermatolog muayenesi sonucu hastalığın tanısı konulabilir. Derideki döküntüler hastalığın tanısını koymak için çoğu zaman yeterlidir. Ancak bazı durumlarda ciltten alınacak bir parça analiz için gönderilebilir.

Zona Tedavisi Nasıl Yapılmaktadır?

Erken dönemde fark edilen Zona hastalığının tedavisi başarılıdır. İlaç tedavisi ile hastalığın takibi yapılır. Hem antiviral ilaçlar hem vitamin takviyeleri hem de özel bakım kremleri kullanmak tedavide olumlu sonuçlar alınmasını sağlar. Bu dönemde sağlıklı beslenmek ve stresten uzak durmak da önem taşır.

Zona hastalığına karşı bir aşı da bulunmaktadır. Zona oluşumunu engellemek isteyen kişiler dermatolog ile görüştükten sonra uygun koşulları taşıdığı takdirde aşı olabilirler.

İyileşme Süreci

Zona hastalığında oluşan deri döküntüleri, yanıklar yaklaşık iki-üç haftada geçer. Ancak Zona’da görülen ağrılar uzun sürebilir. Zona nadir de olsa tekrarlayabilen bir hastalıktır.